
Det kan være en udfordring at læse og forstå lange tekster eller kapitler til næste skoledag. Men hvordan ved du egentlig, hvad der er vigtigt at skrive ned som noter?
I dette indlæg får du et overblik over fire læseteknikker og effektive notatmetoder. Med disse teknikker bliver det lettere at vælge den rette læsestrategi og tage gode noter, så du kan lære mere effektivt.
4 læseteknikker
Overblikslæsning
Overblikslæsning handler om at få et hurtigt indtryk af teksten, før du dykker ned i detaljerne. Du scanner overskrifter, billeder, grafer og markante nøgleord for at forstå tekstens struktur og hovedemner. Denne teknik er især god, når du skal vurdere, hvor meget tid du bør bruge på en tekst, eller hvis du skal danne dig et førstehåndsindtryk af et emne.
Skimning
Når du skimmer en tekst, læser du hurtigt hen over den for at finde de vigtigste informationer. Du fokuserer på nøgleord, første og sidste sætning i afsnit samt fremhævede elementer som punktopstillinger. Skimning er ideelt, når du skal finde specifik information eller hurtigt orientere dig i et kapitel.
Hurtiglæsning
Hurtiglæsning går ud på at øge din læsehastighed uden at miste forståelsen. Det handler om at forstå sætningens helhed og sammenhæng, i stedet for at fokusere på de ord du ikke forstår. Metoden kræver øvelse, men den kan være nyttig, når du skal igennem store tekstmængder på kort tid.
Studielæsning
Studielæsning er den mest grundige læseteknik, hvor du læser med fuld koncentration og bearbejder stoffet undervejs. Her kan du tage noter, markere vigtige passager og reflektere over indholdet. Denne metode er god, når du skal forstå komplekse emner eller forberede dig til eksamen.
Metode til at skrive notater
At tage gode noter handler ikke om at skrive ALT ned som læreren siger og skriver på tavlen – Det handler om at skrive de ting ned som giver mening for DIG, og strukturere informationen så du senere kan forstå det, og/eller finde de informationer du skal bruge. Husk at noterne KUN er til dig – IKKE til dine klassekammerater eller til dine lærere.
Start med et overblik
Lad os sige at du har haft lektier for, som bestod i at læse et langt kapitel. I dette tilfælde har du ikke haft tid til at læse hele teksten grundigt, i stedet har du brugt 10 minutter for at skimme teksten, og derefter har du skrevet nogle ”titler”. I denne omgang kunne det være overskrifter igennem kapitlet.
Udfyld undervejs
Du er ankommet til skole og læreren er i gang med at gennemgå kapitlet som I har læst. Alt efter hvad emnet er og hvad læreren siger er relevant og vigtigt for emnet – kan du i punktform nedenunder din ”titel”, skrive en kort sætning der formulerer, hvad noget er eller går ud på. Du kan eventuelt også tilføje sidetal ud for din ”titel” eller korte sætning, for at lettere kunne finde frem til emnet i bogen igen.
Opsummer til sidst
En ekstra ting du kan gøre, hvis du finder det relevant indenfor den tekst eller det emne du er i gang med, er at skrive en kort opsummering til sidst, der sammenfatter og viser sammenhæng mellem de vigtigste pointer, i dine noter.
Ved at bruge denne metode får du bedre overblik over dine noter og gør det nemmere at genopfriske stoffet, når du skal læse op.
Kilder:
Studieportalen.dk - Læseteknikker – disse 4 skal du kende!
Studieportalen.dk - Notatteknik – lær at skrive gode noter
Skrevet af: Daniela Nordgård – SoMe- og CC-praktikant